پر کردن دندان ها با آمالگام یا مواد همرنگ

پر کردن دندان با آمالگام بهتر است یا مواد همرنگ؟

بسیاری از مراجعین به دندان پزشکی هنگام پر کردن دندان این سوالات را میپرسند: پر کردگی با آمالگام بهتر است یا مواد همرنگ؟ دوام کدام نوع بیشتر است؟ آیا جیوه موجود در ماده آمالگام خطرناک است؟

اگر دندان شما نیاز به پرکردگی دارد شما معمولأ با دو انتخاب آلگام و مواد همرنگ مواجه هستید. آمالگام، همان ماده سیاه یا نقره ای رنگ است و کامپوزیت نوع ماده ترمیمی همرنگ دندان هاست. انتخاب نوع پرکردگی به عواملی از جمله محل و شدت پوسیدگی، هزینه پر کردن، و پوشش بیمه بستگی دارد. قبل از تصمیم گیری بهتر است با دندان پزشک خود مشورت کنید.

شما میتوانید فیلم پر کردن دندان با کامپوزیت را اینجا ببینید.

 آمالگام و کامپوزیت هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، از جمله اینکه میزان ماندگاری این مواد با هم متفاوت می باشد . از ماده کامپوزیت ، بیشتر در دندان های جلویی و ماده آمالگام در دندان های عقب استفاده می شود. از آن جا که دندان های آسیای کوچک و بزرگ نقش اصلی را در جویدن بازی می کنند، بهتر است که در ترمیمشان از آمالگام استفاده شود.

ویژگیهای مثبت و منفی هر کدام به شرح زیر است:

 آمالگام: پر کردن با آمالگام دوام بالاتری دارد. اما بسیاری از مردم از ظاهر آن خوششان نمی آید. قابل ذکر است که میزان جیوه موجود در ماده آمالگام آنقدر جزئی است که هیچ ضرری برای سلامت شما ندارد. جالب است بدانید امروزه با توجه به آلودگی دریاها و اقیانوس ها، خطر جذب جیوه از بعضی از غذاهای دریایی مانند انواع ماهی ها بسیار بیشتر از آمالگام است.

کامپوزیت: پرکردن با مواد کامپوزیت محبوب هستند زیرا که ظاهری شبیه به دندان ارائه میکنند اما دوامشان به اندازه پر کردن با آمالگام نیست. مواد همرنگ حدودأ پس از ۵ سال نیاز به تعویض دارند (در مقایسه با دوام ۱۰ یا ۱۵ سال فلزها) . همچنین اماده کامپوزیت گرانتر از آمالگام است.

 

اصل ۶، ۱۶، ۱۷،۱۸

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *