فیلم لمینیت دندان

فیلم لمینیت دندان را میتوانید در پایان این مقاله مشاهده کنید. بدون شک دندان های سفید و مرتب نقش بسزایی در زیبا شدن لبخند شما دارد. یکی از درمان هایی که برای سفید کردن رنگ دندان ها استفاده می شود لمینت است.لمینت نوعی لایه سرامیکی می باشد که برای استفاده از آن دندان پزشک روی دندان شما لایه ای تراش ایجاد می کند.لمینت دندان در رنگ ها و جنس های مختلف استفاده می شوند. 

لمینیت دندان ( ونیر دندان) چیست ؟

این روزها یکی از اعمال رایج مطبهای دندانپزشکی، لمینیت است.( در ویدئو زیر میتوانید فیلم لمینیت دندان ها را مشاهده کنید.)لمینیت ها ( ونیرها )دو نوعند :

۱. سرامیکی ( روش غیر مستقیم )

۲. کامپوزیتی ( روش مستقیم )

در ادامه به توضیح  لمینیت سرامیکی و موارد استفاده از آن میپردازیم. 

لمینیت سرامیکی

که به آن «پرسلن ونیر» نیز گفته میشود،شامل یک پوسته نازک سرامیکی ( چینی)  به قطر ۵_۶ میلیمتر است که دو برابر ضخامت یک پوسته تخم مرغ است وبه کمک انواع باندهای رزینی ،همان چیزی که باعث چسباندن مواد کامپوزیتی به دندان میشود، روی دندان چسبانده میشود.

مراحل انجام پرسلن ونیر 

 در واقع بعد از تراش مقدار معینی از مینای دندان و سپس قالبگیری از دندان تراش خورده، یک ترمیم موقت بر روی دندان قرار داده میشود و قالب تهیه شده به لابراتوار فرستاده میشود . لابراتوار با توجه به خواست دندانپزشک و بیمار و با توجه به رنگ مورد نظر ، آن را فرم میدهد. در جلسات بعدی ، لمینیت آماده شده بر روی دندان چسبانده میشود. این سمان ( چسب ) رزینی است . در فیلم زیر تنها مرحله نصب لمینیت روی دندان های بیمار فیلم گرفته شده است.

موارد استفاده از ونیرهای سرامیکی :

  •      بستن فواصل دندانی
  •     بهم ریختگیهای متوسط تا خفیف دندانی
  •     دندانهای تیره و رنگ گرفته
  •     دندانهایی که لکه های ( hypocalcification) بر روی آنها وجود دارد.
  •     دندانهایی که لب پر ( chip) شده اند و یا به هر علتی شکسته اند.
  •     دندانهایی که تمایل به سمت زبانی دارند.

موارد عدم استفاده از ونیرهای سرامیکی:

  •     دندانهایی که تمایل به سمت لبی دارند.
  •     افرادی که عادات دهانی مختلف دارند مثل دندان قروچه یا فشردن دندانها به هم و یا افرادی که سایش دندانی دارند.
  •     دندانهایی که بر اثر سایش ارتفاع خود را از دست داده اند.
  •     اگر ضخامت مینای دندان به اندازه کافی نباشد.
  •     افرادی که بهداشت دهانی ضعیفی دارند.

در ادامه فیلم لمینیت دندان را در لینیک دندان پزشکی تبسم مهر مشاهده میکنید.

جرم گیری دندان

دندان و جرم گیری

با چه روش هایی می توانیم دندان هایمان را جرمگیری کنیم و چگونه می توانیم تشخیص دهیم که آن ها نیاز به جرم گیری دارند این امر چه عوارض و پیامدهایی برای سلامت دهان و دندان ما دارد.

معمولاً افراد هر تغییر رنگی را که در دندان‌ها ایجاد می‌شود جرم می‌نامند و برای رفع آن دندان‌های خود را جرم‌گیری می‌کنند در حالی که یکسری از تغییر رنگ‌ها به روی دندان، در واقع پوسیدگی‌هایی هستند که معمولاً به صورت سیاه‌رنگ دیده می‌شود. و در مراحل پیشرفته به صورت حفره در می‌آیند و در نهایت موجب پوسیدگی دندان می‌شوند.

یکسری از تغییر رنگ‌ها در ساختمان خود دندان وجود دارند و معمولاً این تغییر رنگ‌ها دائمی بوده و با جرم‌گیری از بین نمی‌رود و با تراش آن معمولاً باز هم لکه‌ها وجود دارند و این تغییر رنگ‌ها یا ناشی از مصرف دارو در زمان رشد جوانه دندان بوده و یا ناشی از نقص تکاملی دندان‌ها و کمبود املاح مختلف در زمان تشکیل دندان و یا ناشی از افزایش فلوراید آب مصرفی (فلوئوروزیس) می‌باشد.

نوع دیگر تغییر رنگ‌ها ناشی از موادی هستند که به طور معمول مصرف می‌کنیم و رسوباتی که بر روی دندان تشکیل می‌شود. این رسوبات یا به صورت رنگدانه و یا به صورت جرم هستند که لثه را تخریب می‌کنند و در نهایت باعث لق شدن دندان‌ها می‌شوند بدون اینکه خود دندان مشکلی داشته باشد. این جرم‌ها به نحوی با جرم‌گیری در مطب دندانپزشکی از بین می‌روند. براساس اعلام مرکز تحقیقات دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران، بزاق‌ها به طور معمول درای املاح زیادی است که قدرت رسوب کردن را دارند.

این املاح معمولاً در جاهایی که با غذا و مسواک کمتر در تماس است رسوب می‌کنند. این املاح همراه است با ایجاد بستر مناسب برای جایگزینی، رشد و تکثیر میکروب‌هایی که به طور طبیعی در دهان وجود دارد.افزوده شدن پروتئین‌های موجود در غذا و بزاق و همچنین لاشه سلول‌های مرده بافت‌های مختلف دهان در مجموع باعث افزایش حجم این رسوبات شده و به مرور جرم تشکیل می‌شود که قابل مشاهده است.

آنچه مهم است این است که ما معمولاً مقدار کمی از جرم تشکیل شده روی دندان‌ها را می‌توانیم ببینیم، قسمت عمده این جرم با تخریب لثه در زیر لثه جایگزین و از دید مستقیم ما پنهان می‌ماند. مسأله مهم‌تر این است که جرم‌های تشکیل شده پر از میکروب‌های مختلف است و با مسواک زدن هم تمیز نمی‌شود.

این میکروب‌ها بین ۲۰ تا ۶۰ درصد جرم را تشکیل می‌دهد و بافت چسبنده لثه را که محکم به دندان چسبیده و بافت نگهدارنده حیاتی لثه را تخریب می‌کند. که باعث سست شدن پایه‌های دندان می‌شود که با جرم‌گیری و تمیز کردن این جرم‌های تشکیل‌شده بر روی دندان می‌توان از روند تخریب لثه جلوگیری کرد.

جرم‌های تشکیل‌شده بر روی دندان‌ها به مرور، باعث آزردگی لثه‌ها می‌شوند. این امر چون به مرور زمان و به تدریج اتفاق می‌افتد و بیمار متوجه عقب‌نشینی لثه نمی‌شود. لثه‌ای که عقب‌نشینی می‌کند با جرم‌گیری جایگزین می‌شود و فضای خالی که بین دندان‌ها در اثر عقب‌نشینی لثه هم ایجاد می‌شود از دید بیمار پنهان می‌ماند.

هنگامی که بیمار برای جرم‌گیری به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کند، لثه تحلیل رفته تازه، در معرض دید بیمار قرار می‌گیرد و بیمار به غلط احساس می‌کند که جرم‌گیری باعث از بین رفتن لثه می‌شود در حالی که قبلاً این اتفاق صورت گرفته بود. اما بیمار متوجه نشده بود.

آیا جرمگیری برای دندان ضرر دارد

برخلاف تصور عوام , جرم گیری برای دندان هیچگونه ضرر ندارد بلکه در افرادی با جرمهای بالا ضروری نیز می باشد . زیرا جرم چیزی خارج از دندان بوده که بر روی آن رسوب می کند . جرم گیری از تحلیل استخوان و لثه ها و پیشرفت بیماری لثه می کاهد . علت اینکه پس از جرم گیری مجدداً در دندانها در همان نواحی و با همان شدت جرم تشکیل می شود بخاطر درست مسواک نزدن و تکرار عادات قبلی است . پس از جرم گیری دندانها قدری به تحریکات حرارتی نظیر سرما و گرما حساس بوده که بتدریج از بین میرود عمل جرم گیری توسط قلمهای دستی و یا دستگاه مخصوص آن انجام می گیرد توصیه میشود از خمیر دندانها یا پودرهای ضد جرم که بعلت وجود مواد ساینده واسیدی در آن به لثه ها و مینای دندان آسیب میرساند بدون تجویز دندانپزشک , استفاده نکنید .

مراجعه منظم و سالی یکبار برای جرم‌گیری ضروری است و نکته مهم این است که با دقت در نحوه مسواک زدن، تشکیل جرم به حداقل خواهد رسید.

آیا جرم گیری دندان ها ضرر دارد

 

دستورات پس از جرمگیری

  1. بعد از جرم گیری دندان ها حدود یک هفته حساس می باشند.
  2. برای کاستن از حساسیت دندانی از خوردن غذا و یا آشامیدنیهای خیلی گرم و سرد پرهیز کنید.
  3. لثه هایتان را با انگشت ماساژ دهید.
  4. به مدت یک هفته دهان خود را با آب نمک نیمه گرم شستشو دهید.

 

مواد غذایی مفید برای دندان

چای

یکی از خوراکی های مفید برای سلامت دهان و دندان چای می باشد.ترکیبات پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز و سیاه از رشد باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کنند. متخصصان دانشگاه ایلی‌نوی در آمریکا دریافتند افرادی که ۱۰ بار در روز و هر بار یک دقیقه دهانشان را با چای سیاه شست و شو می‌دهند نسبت به افرادی که دهانشان را با آب شست و شو می‌دهند پلاک‌های کمتری روی دندان‌هایشان تشکیل می‌شود.

پنیر

آزمایش‌ها تایید می‌کند که مصرف پنیر چِدار نسبت به مصرف ماست بدون قند یا نوشیدن یک لیوان شیر سطح پایین‌تری اسید در دهان تولید می‌کند. دندانپزشکان در مطالعات خود دریافتند هرچند خوردن شیر و ماست تاثیری در کاهش سطح اسید در دهان ندارد اما پنیر می‌تواند اسید موجود در پلاک‌های روی دندان‌ها را خنثی کرده و در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان‌ها را کاهش دهد.

کشمش

کشمش هرچند شیرین است اما قند آن مانند ساکاروز یا قند آشپزخانه نیست که موجب تخریب دندان‌ها شود بلکه این خوردنی منبع غنی از «فیتوکمیکال‌»هایی‌ است که باکتری‌های موثر در پوسیدگی‌ دندان‌ها را از بین می‌برند. همچنین برخی ترکیب‌های موجود در کشمش بر رشد باکتری‌های مرتبط با بیماری‌های لثه تاثیرگذارند و مانع از تکثیر آنها می‌شوند.

میوه‌ها و سبزیجات تُرد

جویدن مواد خوراکی تُرد همچون هویج، ‌سیب و خیار می‌تواند پلاک‌های دندانی را از بین ببرد و به عنوان راهکاری برای تمیز کردن دندان‌ها بکار رود.

مواد خوراکی غنی از املاح و ویتامین

دندانپزشکان انجمن دندان آمریکا معتقدند مواد خوراکی حاوی کلسیم و فسفر می‌توانند به سلامت و استحکام مینای دندان کمک کند. غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌ها نیز برعکس موجب آسیب‌دیدگی و تخریب مینای دندان می‌شوند.

آدامس بدون قند

جویدن آدامس بدون قند ترشح بزاق را افزایش می‌دهد که به پاک شدن دندان‌ها از برخی باکتری‌ها کمک می‌کند.

شیر

پزشکان در بررسی‌های خود مشاهده کرده‌اند نوشیدن یک لیوان شیر نسبت به نوشیدن آب یا آب سیب از قابلیت بیشتری برای کاهش پلاک‌های اسیدی روی دندان‌ها برخوردار است.

میوه قره‌قاط

میوه قره‌قاط نیز حاوی پلی‌فنول‌هایی است که مانع از باقی ماندن پلاک‌ها روی دندان‌ها شده و بنابراین خطر پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهند.

 

خوردن این مواد غذایی باعث ایجاد جرم روی دندان میشود

موز

موز یک میوه خمیری و چسبنده است. این حالت چسبندگی باعث تماس طولانی مدت با دندان ها شده و به مرور پوسیدگی ایجاد می کند. بهتر است بعد از مصرف موز برای پیشگیری از ایجاد جرم و پوسیدگی دهانتان را شستشو دهید.

میوه های خشک

میوه های خشکی مانند کشمش، زردآلوی خشک و انجیر حاوی قند هستند. این میوه ها به دندان ها می چسبند و در نتیجه باعث ایجاد پلاک و جرم می شوند. میوه های خشک به طور طبیعی حاوی قند زیادی هستند که به دندان ها آسیب زننده است.

نان شیرمال

شیرمال ها نرم و چسبنده هستند و لابه لای دندان ها گیر می کنند. در نتیجه امکان ایجاد پلاک و جرم را بالا می برند. نان های شیرمال حاوی میزان زیادی کربوهیدرات هستند که اسید آزاد می کند و باکتری ها را تغذیه می کند. اگر میزان باکتری دهان بالا باشد جرم دندان نیز بیشتر می شود.

چیپس

برای مراقبت از دندان ها عادت مصرف یک پاکت چیپس در مقابل تلویزیون و یا در هر موقعیتی را ترک کنید. چیپس ها حاوی نشاسته و در نتیجه کربوهیدرات زیادی هستند. باکتری ها نیز از این ترکیبات تغذیه و اسید تولید می کنند که باعث پوسیدگی دندان ها می شود.

نوشابه ها

قند غذای مورد علاقه باکتری های ایجاد کننده پلاک و جرم دندان است. اگر قند روی دندان ها بماند باکتری ها شروع به تولید اسید می کنند و خطر دمینرالیزه شدن دندان ها افزایش می یابد.نوشابه ها و همچنین آبمیوه های پاکتی میزان زیادی قند دارند و باعث ایجاد پلاک، جرم و پوسیدگی می شوند.

آبنبات ها و تنقلات

آبنبات ها دشمن دندان ها هستند. چون چسبنده بوده و از طرف دیگر حاوی قند هستند. در نتیجه باعث ایجاد پلاک می شوند و غذای مورد نیاز باکتری ها محسوب می شوند. هر چه میزان باکتری دهان بیشتر شود دندان ها آسیب پذیرتر خواهند شد. به همین دلیل مصرف این تنقلات برای کودکان و همچنین بزرگسالان توصیه نمی شود.

بعد از مصرف چه باید کرد؟

عدم مصرف موز یا میوه های خشک توصیه نمی شود. بهتر است بعد از مصرف آن ها دندان ها را مسواک بزنید و یا یک لیوان آب بخورید تا باقیمانده مواد غذایی را بشوید. برای خوردن نوشیدنی های شیرین از نی استفاده کنید تا تماس آن ها با دندان ها به حداقل برسد. توصیه می کنیم بعد از مصرف مواد غذایی دهان خود را شستشو دهید.

 

استفاده از پودر یا خمیر دندان سفید کننده

پودرها و خمیر دندان های سفید کننده 

امروزه یکی از محصولات تجاری که تازه مد شده و به بازار مصرف مردم وارد شده است پودر ها و خمیر دندان هایی برای سفید کردن دندان ها هستند. اما تصمیم گیری در خصوص استفاده از هر کدام باید با توجه به خطرات احتمالی آن ها و آگاهی از نحوه عملکرد هر کدام صورت گیرد.

 

خطرات استفاده از پودر های سفید کننده دندان را جدی بگیرید

این محصولات با استفاده از مواد شیمیایی تهیه شده و تاثیرات بسیار مخربی را بر دندان ها وارد می کنند. برای اطلاع از مضرات این محصولات با دکتر سلام همراه باشید.

شهنی زاده رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران؛ با اشاره به پودرهای سفیدکننده دندان که امروز افراد بسیاری از آن استفاده می کنند، گفت: دندانپزشکان به هیچ وجه استفاده از پودرهای سفیدکننده را توصیه نمی کنند زیرا مواد داخل این پودرها سیلیس بوده که خاصیت سفیدکنندگی و تمیزکنندگی دارد. وی با بیان اینکه استفاده طولانی مدت پودرهای سفیدکننده خطرات زیادی برای سلامت دهان و دندان دارد، افزود: مواد داخل این پودرهای سفیدکننده طولانی مدت خراش هایی را برای روی دندان ایجاد می کند که خود آنها باعث می شود در آینده به دلیل گیرکردن موادغذایی و رنگدانه های غذا در این خراش ها سلامت دندان به خطر افتاده و دندان ها دچار پوسیدگی شوند.

رییس انجمن دندانپزشکان عمومی استفاده از خمیردندان های ایرانی را به دلیل تازه بودن مواد داخل آنها توصیه کرد و گفت: مواد خمیردندان های ایرانی مانند فلوراید مورد استفاده در آنها تازه بوده و به همین دلیل برای سلامت دندان مفیدتر است.

شهنی زاده عنوان کرد: در انتخاب خمیردندان مصرفی باید به برچسب و اینکه برای چه افرادی خمیردندان توصیه شده توجه کرد، بر روی برخی خمیردندان ها نوشته شده ضدحساسیت، اما فردی که این خمیردندان را استفاده می کند هیچ حساسیتی ندارد، علاوه بر این برخی خمیردندان ها  برای افرادی که مشکلات لثه ای دارند تولید شده، با این حال یک فرد عادی از آن استفاده می کند که این درست نیست و برای سلامت دهان و دندان خطرآفرین است.

وی یادآور شد: هر فردی باید مسواک و خمیردندان مناسب خود را مصرف کند تا سلامتی دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کند.

 

نکات استفاده از خمیر دندان سفید کننده

اگر جزو افرادی هستید که از خمیردندان های سفید کننده زیاد استفاده می کنید بهتر است یک سری مراقبت ها و نکات مهم در مورد آن ها را بدانید و احتیاط لازم در زمینه مصرف آن ها را به خرج دهید. متخصصان در خصوص تاثیر این محصولات، اتفاق نظری ندارند. به عقیده ی متخصصان بهداشت دهان و دندان، باید در استفاده از این محصولات هوشیار بود.

  • بهتر است خمیر دندان های سفیدکننده را تنها یک بار در روز به کار برید و این یک بار بهتر است که صبح ها باشد چون خمیردندان های سفید کننده حاوی موادی است که بهتر است شب در دهان باقی نمانند.
  • اکثر خمیردندان های سفید کننده بسیار ساینده هستند، چون حاوی بی کربنات سدیم (جوش شیرین) و سیلیس هستند. استفاده از این محصولات در طولانی مدت باعث آسیب جدی به مینای دندان شده و سوراخ و منافذی در آن ایجاد می کند. در نتیجه دندان ها نسبت به هر نوع رنگی حساس تر شده و به محض نوشیدن یک فنجان قهوه یا هر ماده ی غذایی رنگی، به سرعت تغییر رنگ می دهند.
  • استفاده ی روزانه از این خمیر دندان ها، دندان ها را آسیب پذیر می کنند. بدتر از همه اینکه رنگ دندان ها در طولانی مدت تیره تر خواهد شد.
  • خمیردندان های سفید کننده قبل از هر چیزی جزو محصولات آرایشی حساب می شوند، نه محصولات بهداشتی، بنابراین باید در استفاده ی آنها فاصله انداخت و دچار افراط نشد.
  • اگر نمی‌توانید خمیردندان سفیدکننده‌تان را کنار بگذارید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آسیب‌های آن را به حداقل کاهش دهید. برای این کار از یک خمیردندان سفیدکننده ملایم و مسواک بسیار نرم استفاده کنید تا خاصیت سایندگی آن را کاهش دهید.
  • این محصولات حاوی ترکیبات رنگی هستند که اثرات خود را به جا می گذارند. رنگ قرمز باعث تشدید رنگ لثه ها می شود، در صورتیکه رنگ آبی، سفیدی مینای دندان را تشدید می کند.
  • اگر طرفدار این محصولات هستید می توانید چند مرتبه با خمیردندان معمولی و یک مرتبه با این محصولات، دندان ها را مسواک بزنید.
  • به عقیده ی متخصصان قبل از استفاده از این محصولات بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا دلیل سفید نبودن و یا سفید نشدن دندان هایتان بررسی شود.
  • عوامل زیادی در بدرنگی دندان ها دخالت دارند، از جمله کثیفی دندان ها، جرم دندانی و مصرف دخانیات. اما در بیشتر موارد، عامل اصلی جنس دندان های شماست. اگر جنس دندان های شما به نوعی باشد که رنگ آن زرد باشد، نمی توان کار زیادی برای سفید کردن آنها انجام داد و استفاده ی مکرر از این محصولات هیچ کمکی به سفید آنها نخواهد کرد. بلکه نتیجه ای جز حساس شدن دندان ها نسبت به سرما، گرما و مواد غذایی نخواهد بود. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از چنین محصولاتی به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

فوت و فن های ساده برای سفید کردن دندان ها

لبخند زیبا می تواند حس اعتماد به نفس شما را تقویت کند.بدون شک دندان های شما یکی از مهم ترین عواملی است که در لبخندتان تاثیر می گذارد.جالب باشد بدانید رنگدانه های موجود در مواد غذایی می توانند روی رنگ دندان ها تاثیر گذر باشند. به عنوان مثال استفاده از سس کچاپ و سس سویا سبب ایجاد لکه روی دندان شما می شود پس بهتر است از مصرف آن ها خودداری کنید و یا قبل از  خوردن آن ها از سبزیجات استفاده نمایید.مواد معدنی موجود در سبزی ها لایه ای نامرئی روی دندان تشکیل می‌دهند و از ایجاد لکه روی دندان جلوگیری می‌کنند.

لبخندی سخت اما زیبا!

هیچ می‌دانید با سرد و گرم شدن هوا، توانایی ما برای لبخند زدن کم و زیاد می‌شود؟! در واقع هرچه هوا گرم‌تر باشد، شما بیشتر می‌خندید. اما سرما با انقباض ماهیچه‌های صورت، لبخند زدن را برایتان سخت‌تر می‌کند و باید فشار بیشتری به ماهیچه‌های صورت خود وارد کنید! حالا که قرار است در این سرما، اینقدر سخت بخندید، بیایید و با این کارها، زیباترین لبخند را روی لب‌هایتان داشته باشید:

دندان‌ها را هم می‌شود لایه‌برداری کرد

این فرآیند لکه‌های روی سطح دندان را برطرف می‌کند در نتیجه سفید کردن دندان‌ها موثر‌تر می‌شود. استفاده از ژل مخصوص قبل از سفید‌کردن دندان‌ها سطح دندان را پاک می‌کند و پایه موادی را می‌سازد که به بهتر نفوذ کردن سفید‌کننده‌ها کمک می‌کند.

سفیدکننده های خانگی دندان

استفاده از سفید کننده‌های خانگی هم در این میان موثر خواهد بود. اگر می‌خواهید به‌طور طبیعی این کار انجام شود توت فرنگی بخورید. توت فرنگی حاوی اسید مالیک است که رنگ دندان‌ها را به حالت اول خود باز می‌گرداند.

این خوراکی ها را فراموش نکنید

از مصرف کرفس، هویج و سیب غافل نشوید که این ۳ خوراکی سرشار از سلولز هستند؛ ترکیب نشاسته مانندی که مثل یک ساینده طبیعی عمل می‌کند، دندان‌ها را تمیز و لکه‌های سطح آن را برطرف می‌کن و به زیباتر شدن لبخندتان کمک می‌کند.

منبع: مجله ی سیب سبز

هر آن چه که لازم است درباره بلیچینگ بدانید

 بلیچینگ: باز هم سفید کردن دندان

آيا ميدانستيد که بلیچینگ و سفيد کردن دندانها اولين خدمات بهداشتي و آرايشي است که امروزه افراد به دنبال آنند و اين محبوبيت روز به روي هم بيشتر و بيشتر مي شود؟

يک تحقيق جديد نشان داده است که ۸۰% از امريکايي هاي بين ۱۸ تا ۴۹ سال به دنبال سفيد کردن دندان هايشان هستند و اين آمار براي خانم ها حتي به ۸۵% نيز ميرسد. ۶ نفر از هر ۱۰ نفر، به ويژه افراد بين ۱۸ تا ۲۴ سال، عقيده دارند که اگر هنگام لبخند زدن دندانهايشان سفيدتر و زيباتر باشد، اعتماد به نفس آنها تاحد زيادي بالا خواهد رفت.

طبق بررسي آکادمي آرايش دندان در امريکا، امريکايي ها بيش از ۴٫۱ بيليون دلار را سال گذشته صرف خريد محصولات سفيد کننده دندان موجود در بازار کرده اند. يکي از اولين چيزهايي که افراد در ملاقات با افراد جديد به آن دقت مي کنند، لبخند آنهاست. سفيد کردن دندان يکي از ساده ترين و در دسترس ترين راه ها براي بهبود ظاهر، ايجاد تاثير مثبت و به دست آوردن ظاهري جوانتر و زيباتر مي باشد. دندان به مرور زمان تغيير رنگ داده و زرد مي شوند. سفيد کننده دندان، عملياتي پزشکي نيست که روي دندانهايتان انجام شود، و باعث بالا بردن سلامت دندانهايتان نمي شود اما مي تواند آنها را سفيدتر کند.

علت تغيير رنگ دندانها چيست؟

عوامل مختلفي مي تواند در تغيير رنگ دندانها تاثير داشته باشد که از جمله آن ميتوان به بالا رفتن سن، کشيدن سيگار، عوامل وراثتي، مصرف غذاها و نوشيدني هاي رنگدار، رنگ باقي مانده از داروها، و تخريب هاي شيميايي دندان اشاره کرد. برخي از متداولترين دلايل عوض شدن رنگ دندان مصرف دارو، قهوه، چاي، و سيگار است. افرادي هم که عادت به مصرف بيش از اندازه نوشابه دارند هم با چنين مشکلي مواجه خواهند شد. جدا از رنگ گرفتن دندانها، چهار عامل مهم وجود دارد که مي تواند بر رنگ دندان هر فرد تاثير داشته باشد.

  • ژنتيک در اين زمينه نقش موثري دارد. بعضي افراد به طور طبيعي نسبت به بقيه دندانهاي سفيدتري دارند.
  • بيماري ها هم مي توانند عامل موثري در اين رابطه باشند و برخي داروها ممکن است باعث تغيير رنگ دندانها شود. اگر احتمال ميدهيد که تغيير رنگ دندانهايتان به خاطر مصرف يک داروي خاص است، مي توانيد اين مسئله را با دندانپزشکتان مطرح کنيد.
  • سيگار کشيدن هم مي تواند باعث زرد شدن دندانها شود. از بين رفتن اين لکه ها زمان بيشتري مي برد. لکه هاي ناشي از نيکوتين ۱ تا ۳ ماه طول مي کشد تا با مصرف مواد سفيدکننده، به حالت اول برگردند. استفاده از تنباکو نيز از دست رفتن سفيدي دندانها و تغيير رنگ آنها را تسريع مي کند.
  • بالا رفتن سن نيز با زرد شدن دندانها در ارتباط است. ميناي دندان، که بخش سخت خارجي دندان است، به مرور زمان نازک تر شده و باعث مي شود لايه زرد داخلي نمودار شود. اکثر اين موارد، لکه هاي زرد و قهوه اي هستند که ممکن است از جمع شدن پلاک دندان، لکه هاي ناشي از غذا، و بهداشت ضعيف دندانها، ناشي شود. تغيير رنگ دندان مربوط به بالا رفتن سن و وراثت معمولا در هر ۹ نفر از ۱۰ نفر ايجاد ميشود. از بين بردن اين نوع لکه ها با بلیچینگ خيلي راحت و سريع انجام مي گيرد ودر صورت استفاده از روشهای خانگی  بين ۱ تا ۶ هفته صورت مي گيرد.

قانون کلي اين است که هر چيزي که ممکن است لباس شما، دستمال سفره تان يا فرشتان را لکه دار کند، مي تواند روي دندانهايتان هم لکه بيندازد. مثلا سس گوجه فرنگي، کيک زغال اخته، شراب قرمز و ….

روشهای سفید کردن دندان سه دسته هستند

  • بلیچینگ دندانها براي تغيير دادن رنگ آنها. دندانپزشک شما مي تواند کار بلیچینگ دندانهايتان را در مطب خود انجام دهد. محلولي که براي اينکار مورد استفاده قرار مي گيرد پروکسيدي غليظ درحدود ۳۵% دارد. طي يک جلسه، رنگ دندانها را مي توان ۱۲ تا ۱۴ درجه سفيدتر کرد.
  • خودتان هم مي توانيد با استفاده از ابزاري که از دندانپزشکتان خريداري مي کنيد، اينکار را انجام دهيد. دندانپزشک ژلي برايتان تهيه مي کند که بايد به مدت دو هفته هر شب چهار ساعت روي دندانهايتان بماليد. اين ژل ها بين ۱۰ تا ۱۵ درصد پروکسيد در خود دارند و مي توانند رنگ دندانها را تا ۸ درجه سفيدتر کنند.
  • استفاده از خميردندانهاي ارزان که در بازار موجود است. اين خميردندانها که حاوي ۴ درصد پروکسيد هستند مي تواند ۲ تا ۳ درجه رنگ دندانهايتان را سفيدتر کنند. شما میتوانید آسیب های احتمالی استفاده بیش از حد از خمیر دندان سفید کننده را نیز مطالعه کنید.

 

 بلیچینگ هميشه هم جواب نمي دهد

اگر در دندانهاي جلويي خود، پر کردگي همرنگ يا معمولي داشته باشيد، بلیچینگ جواب نخواهد دارد. محلول بلیچینگ نمي تواند رنگ اين مواد را تغيير دهد. به اين ترتيب فقط زردي اين قسمت را نمايانتر مي کنيد. بنابراين بهتر است قبل ازاستفاده از هر روش سفيد کردن دندان حتما با دندانپزشکتان مشورت کنيد.

 

۸ پرسش مهم در خصوص بلیچینگ و سفید کردن دندان ها

برای انجام بیلیچینگ چه اقدامی لازم است؟

در ابتدا لثه بیمار مورد‌بررسی و در صورت نیاز جرم‌گیری می‌شود و از آنجا که گاهی جرم‌گیری موجب حساسیت‌زایی است لاجرم عمل بیلیچینگ به دو هفته بعد موکول می‌شود و نتیجه لازم طی گذشت یک الی دو سال حاصل می‌شود. موفقیت این عمل در صورتی به وقوع می‌پیوندد که بیمار مستعد کمبود تغذیه، قندخون یا اعتیاد نباشد.

چه نوع دندان‌هایی مستعد عمل بیلیچینگ هستند‌؟

ما به واسطه تجربه‌ای که طی سال‌های متمادی به دست آورده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم دندان‌هایی که به رنگ زرد یا قهوه‌ای تمایل دارند، نتیجه بهتری خواهند گرفت، ولی کسانی که دارای دندان‌هایی با رنگ خاکستری هستند نمی‌توانند متقاضی ایده‌آلی برای بیلیچینگ باشند و در صورت نیاز باید با استفاده از لمینت ها از شر لکه‌ها و بد‌رنگی دندان خود خلاص شوند.

تاثير بلیچینگ چه مدت زمان باقي مي ماند؟

يادتان باشد سفيد کردن دندانها هميشگي نيست، چون دندانهايتان دوباره به مرور زمان تغيير رنگ خواهند داد. افراديکه بيش از اندازه از موادغذايي و نوشيدني هايي استفاده مي کنند که باعث تغيير رنگ دندانها مي شود، زودتر، دندانهايشان دوباره تغيير رنگ مي دهد. اما آندسته از افراديکه سعي مي کنند کمتر از اين موادغذايي و نوشيدني ها استفاده کنند، ممکن است بتوانند آن سفيدي را تا  سال هانگه دارند. مسئله اي که بايد به خاطر داشته باشيد اين است که پس از استفاده از اينگونه مواد، سريعا دندانهايتان را شستشو داده و مسواک بزنيد.  بهداشت دندانهايتان بايد در راس مسائل بهداشتي شما قرار گيرد. حداقل روزي دو مرتبه دندانهايتان را مسواک کنيد و يکبار در روز از نخ دندان استفاده کنيد. براي از بين بردن لکه ها روي سطح دندان و زردي دندانها از خميردندانهاي سفيد کننده (يک يا دو بار در هفته) استفاده کنيد. در ساير زمانها از خميردندان معمولي استفاده کنيد.

برحسب روشي که براي سفيد کردن دندانهايتان به کار مي گريد، ممکن است هر ۶ ماه يکبار بعد از يک تا دو سال، نياز به بازبيني دوباره دندانهايتان باشد. اگر سيگار مي کشيد يا بيش از حد از نوشيدني هايي که ممکن است باعث تغيير رنگ دندانها شود استفاده مي کنيد، احتمالا اين بازبيني بايد زودتر انجام گيرد.

مراحل تشکیل دندانها نیز می تواند باعث بدرنگی دندانها شود .

بلیچینگ مناسب چه کسانی می باشند ؟

تقریبا همه افراد می توانند بلیچینگ دندان را انجام دهند ، هر چند ممکن است در مواردی درمان سفید کردن دندان ها موثر نباشد . با انجام مراحل تشخیص و معاینه دهانی دندانپزشک ، منتخبین مناسب برای درمان سفید کردن دندان ها را مشخص خواهد کرد . Bleaching برای بیمارانی که دندان های سالم و ترمیم شده داشته و مایلند لبخندی با دندان های سفیدتر و درخشانتر را تجربه نمایند ایده آل است .

 عملکرد ماده بلیچینگ دندان چگونه است ؟

ژل Bleaching درون یک تری نازک که روی دندان ها شما منطبق می شود قرار می گیرد . با شکستن مولکول هیدروژن پراکسید که عامل شیمیایی فعال موجود در ژل می باشد اکسیژن آزاد می شود . اکسیژن به درون مینا و عاج نفوذ کرده و مواد رنگی را سفید می کند . در این جریان تنها رنگ دندان سفیدتر و درخشیده تر می شود ، در صورتی که ساختار نسوج دندانی بدون تغییر باقی می ماند .

آیا بلیچینگ و سفید کردن دندان ها  قابل اطمینان و بی ضرر می باشد ؟

بله ! مطالعات کلینیکی و تحقیقاتی انجام شده نشان دهنده آن است که سفید کردن دندانها با هیدروژن پراکسید و تحت نظارت دندانپزشک کاملا برای دندانها و لثه بی ضرر است . در حقیقت امروزه این روش یکی از مطمئن ترین روشهای موجوددر درمانهای زیبایی دندان در نظر گرفته می شود .

 عوارض جانبی بلیچینگ دندان چیست ؟

برخی از افراد پس از بلیچینگ، حساسیت دندانی موقتی را تجربه می کنند . این علائم همواره تا ۳ روز پس از قطع درمان و یا اتمام درمان از بین می روند .

دندان ها برای چه مدت سفید می مانند ؟

دندان ها همیشه از آنچه پیش از درمان بوده اند سفیدتر خواهند بود ، گرچه برخی از بیماران مایلند هر یک و یا دو سال به مدت یکی دو روز با استفاده از این ژل دندانهای خود را مجددا سفید کنند . این روش بخصوص در بیمارانی که بطور مداوم از مواد رنگی نظیر قهوه ، کافئین و تنباکو استفاده می کنند ، مفید است .