استفاده از پودر یا خمیر دندان سفید کننده

پودرها و خمیر دندان های سفید کننده 

امروزه یکی از محصولات تجاری که تازه مد شده و به بازار مصرف مردم وارد شده است پودر ها و خمیر دندان هایی برای سفید کردن دندان ها هستند. اما تصمیم گیری در خصوص استفاده از هر کدام باید با توجه به خطرات احتمالی آن ها و آگاهی از نحوه عملکرد هر کدام صورت گیرد.

 

خطرات استفاده از پودر های سفید کننده دندان را جدی بگیرید

این محصولات با استفاده از مواد شیمیایی تهیه شده و تاثیرات بسیار مخربی را بر دندان ها وارد می کنند. برای اطلاع از مضرات این محصولات با دکتر سلام همراه باشید.

شهنی زاده رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران؛ با اشاره به پودرهای سفیدکننده دندان که امروز افراد بسیاری از آن استفاده می کنند، گفت: دندانپزشکان به هیچ وجه استفاده از پودرهای سفیدکننده را توصیه نمی کنند زیرا مواد داخل این پودرها سیلیس بوده که خاصیت سفیدکنندگی و تمیزکنندگی دارد. وی با بیان اینکه استفاده طولانی مدت پودرهای سفیدکننده خطرات زیادی برای سلامت دهان و دندان دارد، افزود: مواد داخل این پودرهای سفیدکننده طولانی مدت خراش هایی را برای روی دندان ایجاد می کند که خود آنها باعث می شود در آینده به دلیل گیرکردن موادغذایی و رنگدانه های غذا در این خراش ها سلامت دندان به خطر افتاده و دندان ها دچار پوسیدگی شوند.

رییس انجمن دندانپزشکان عمومی استفاده از خمیردندان های ایرانی را به دلیل تازه بودن مواد داخل آنها توصیه کرد و گفت: مواد خمیردندان های ایرانی مانند فلوراید مورد استفاده در آنها تازه بوده و به همین دلیل برای سلامت دندان مفیدتر است.

شهنی زاده عنوان کرد: در انتخاب خمیردندان مصرفی باید به برچسب و اینکه برای چه افرادی خمیردندان توصیه شده توجه کرد، بر روی برخی خمیردندان ها نوشته شده ضدحساسیت، اما فردی که این خمیردندان را استفاده می کند هیچ حساسیتی ندارد، علاوه بر این برخی خمیردندان ها  برای افرادی که مشکلات لثه ای دارند تولید شده، با این حال یک فرد عادی از آن استفاده می کند که این درست نیست و برای سلامت دهان و دندان خطرآفرین است.

وی یادآور شد: هر فردی باید مسواک و خمیردندان مناسب خود را مصرف کند تا سلامتی دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کند.

 

نکات استفاده از خمیر دندان سفید کننده

اگر جزو افرادی هستید که از خمیردندان های سفید کننده زیاد استفاده می کنید بهتر است یک سری مراقبت ها و نکات مهم در مورد آن ها را بدانید و احتیاط لازم در زمینه مصرف آن ها را به خرج دهید. متخصصان در خصوص تاثیر این محصولات، اتفاق نظری ندارند. به عقیده ی متخصصان بهداشت دهان و دندان، باید در استفاده از این محصولات هوشیار بود.

  • بهتر است خمیر دندان های سفیدکننده را تنها یک بار در روز به کار برید و این یک بار بهتر است که صبح ها باشد چون خمیردندان های سفید کننده حاوی موادی است که بهتر است شب در دهان باقی نمانند.
  • اکثر خمیردندان های سفید کننده بسیار ساینده هستند، چون حاوی بی کربنات سدیم (جوش شیرین) و سیلیس هستند. استفاده از این محصولات در طولانی مدت باعث آسیب جدی به مینای دندان شده و سوراخ و منافذی در آن ایجاد می کند. در نتیجه دندان ها نسبت به هر نوع رنگی حساس تر شده و به محض نوشیدن یک فنجان قهوه یا هر ماده ی غذایی رنگی، به سرعت تغییر رنگ می دهند.
  • استفاده ی روزانه از این خمیر دندان ها، دندان ها را آسیب پذیر می کنند. بدتر از همه اینکه رنگ دندان ها در طولانی مدت تیره تر خواهد شد.
  • خمیردندان های سفید کننده قبل از هر چیزی جزو محصولات آرایشی حساب می شوند، نه محصولات بهداشتی، بنابراین باید در استفاده ی آنها فاصله انداخت و دچار افراط نشد.
  • اگر نمی‌توانید خمیردندان سفیدکننده‌تان را کنار بگذارید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آسیب‌های آن را به حداقل کاهش دهید. برای این کار از یک خمیردندان سفیدکننده ملایم و مسواک بسیار نرم استفاده کنید تا خاصیت سایندگی آن را کاهش دهید.
  • این محصولات حاوی ترکیبات رنگی هستند که اثرات خود را به جا می گذارند. رنگ قرمز باعث تشدید رنگ لثه ها می شود، در صورتیکه رنگ آبی، سفیدی مینای دندان را تشدید می کند.
  • اگر طرفدار این محصولات هستید می توانید چند مرتبه با خمیردندان معمولی و یک مرتبه با این محصولات، دندان ها را مسواک بزنید.
  • به عقیده ی متخصصان قبل از استفاده از این محصولات بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا دلیل سفید نبودن و یا سفید نشدن دندان هایتان بررسی شود.
  • عوامل زیادی در بدرنگی دندان ها دخالت دارند، از جمله کثیفی دندان ها، جرم دندانی و مصرف دخانیات. اما در بیشتر موارد، عامل اصلی جنس دندان های شماست. اگر جنس دندان های شما به نوعی باشد که رنگ آن زرد باشد، نمی توان کار زیادی برای سفید کردن آنها انجام داد و استفاده ی مکرر از این محصولات هیچ کمکی به سفید آنها نخواهد کرد. بلکه نتیجه ای جز حساس شدن دندان ها نسبت به سرما، گرما و مواد غذایی نخواهد بود. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از چنین محصولاتی به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

فوت و فن های ساده برای سفید کردن دندان ها

لبخند زیبا می تواند حس اعتماد به نفس شما را تقویت کند.بدون شک دندان های شما یکی از مهم ترین عواملی است که در لبخندتان تاثیر می گذارد.جالب باشد بدانید رنگدانه های موجود در مواد غذایی می توانند روی رنگ دندان ها تاثیر گذر باشند. به عنوان مثال استفاده از سس کچاپ و سس سویا سبب ایجاد لکه روی دندان شما می شود پس بهتر است از مصرف آن ها خودداری کنید و یا قبل از  خوردن آن ها از سبزیجات استفاده نمایید.مواد معدنی موجود در سبزی ها لایه ای نامرئی روی دندان تشکیل می‌دهند و از ایجاد لکه روی دندان جلوگیری می‌کنند.

لبخندی سخت اما زیبا!

هیچ می‌دانید با سرد و گرم شدن هوا، توانایی ما برای لبخند زدن کم و زیاد می‌شود؟! در واقع هرچه هوا گرم‌تر باشد، شما بیشتر می‌خندید. اما سرما با انقباض ماهیچه‌های صورت، لبخند زدن را برایتان سخت‌تر می‌کند و باید فشار بیشتری به ماهیچه‌های صورت خود وارد کنید! حالا که قرار است در این سرما، اینقدر سخت بخندید، بیایید و با این کارها، زیباترین لبخند را روی لب‌هایتان داشته باشید:

دندان‌ها را هم می‌شود لایه‌برداری کرد

این فرآیند لکه‌های روی سطح دندان را برطرف می‌کند در نتیجه سفید کردن دندان‌ها موثر‌تر می‌شود. استفاده از ژل مخصوص قبل از سفید‌کردن دندان‌ها سطح دندان را پاک می‌کند و پایه موادی را می‌سازد که به بهتر نفوذ کردن سفید‌کننده‌ها کمک می‌کند.

سفیدکننده های خانگی دندان

استفاده از سفید کننده‌های خانگی هم در این میان موثر خواهد بود. اگر می‌خواهید به‌طور طبیعی این کار انجام شود توت فرنگی بخورید. توت فرنگی حاوی اسید مالیک است که رنگ دندان‌ها را به حالت اول خود باز می‌گرداند.

این خوراکی ها را فراموش نکنید

از مصرف کرفس، هویج و سیب غافل نشوید که این ۳ خوراکی سرشار از سلولز هستند؛ ترکیب نشاسته مانندی که مثل یک ساینده طبیعی عمل می‌کند، دندان‌ها را تمیز و لکه‌های سطح آن را برطرف می‌کن و به زیباتر شدن لبخندتان کمک می‌کند.

منبع: مجله ی سیب سبز

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *