لیمنیت دندانی

۸ نکته درباره لمینیت دندان

همه چیز درباره لمینیت دندان

در این مقاله شما با مهمترین نکات لیمنیت دندان که یک روش زیبایی دندانی بسیار رایج است،آشنا خواهید شد. همانطور که در مقاله پیشین ذکر شد دو نوع لیمنیت دندان شامل کامپوزیت لمینیت و پرسلن لمینیت وجود دارد. هر مراجعه کننده با توجه به میزان هزینه در نظر گرفته شده و همچنین سلیقه خود یکی از دو مدل لیمنیت دندانی را انتخاب میکند.

  1. عمر لمینیت‌ها چه مدت است؟

عمر لمینیت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌توان از آنها به مهارت دندان‌پزشک، انجام صحیح مراحل نصب، شیوه بستن دندان‌ها روی هم (اکلوژن) و وجود عادت‌هایی مانند براکسیسم(دندان‌قروچه) اشاره کرد.

  1. چه افرادی نمی‌توانند از درمان لمینیت استفاده کنند؟

اگر دندان های طبیعی شما از نظر عملکرد و زیبایی مناسب هستند، احتمالاً استفاده از روکش لمینیت دندان برای شما یک روش درمانی مناسب نیست همچنین استفاده از لمینیت در افرادی که بهداشت خوبی ندارند، مبتلا به مشکلات لثه‌ای درمان نشده (عفونت فعال) هستند، ‌به هم ریختگی‌های پیشرفته و جدی دندانی دارند ، دندانهایشان نوک به نوک بسته میشود یا براکسیسم اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

  1. آیا در جریان این درمان دندان‌ها تراش می‌خورند؟

 تراش دندان قبل از گذاشتن لامینت بستگی به طرح و شکل اولیه دندان‌ها و وضعیت اکلوژن بیمار دارد. در برخی از نقاط گاهی انجام هیچ گونه تراشی لازم نیست اما در برخی از موارد تراش دندان لازم است. البته به طور کلی تراش ایجاد شده در دندان‌ها بسیار محافظه کارانه‌تر از تراش روکش است و حجم بسیار کمتری از دندان تراشیده می‌شود.

  1. افراد پس ازلامینت کردن دندان‌ها چه ملاحظات خاصی باید انجام دهند؟

 در کل برای هر گونه درمان ترمیمی دندان‌پزشکی رعایت بهداشت دهان الزامی است، اما در مورد درمان لامینت علاوه بر رعایت اصول بهداشتی

  • استفاده از دستگا‌ههای پیزوالکتریک جرم گیری باید با احتیاط انجام شود.
  • برخی ازدهان شویه‌های حاوی فلوراید روی لامینت تاثیر منفی دارد. بنابراین قبل از استفاده از دهان شویه باید با دندانپزشک مشاوره به عمل آید.
  • پس از انجام لمینیت دندان هنگام نوشیدن مایعات باید مراقب مایعات سرد و گرم باشید زیرا لمینیت دندان در برابر تغییر ناگهانی دما حساس می باشند
  • از مصرف مقادیر زیاد قهوه و چای که باعث تغییر رنگ لمینتهای کامپوزیتی می شود بپرهیزید
  • از جویدن و گاز زدن غذاهای و میوه های سفت بپرهیزید
  • مصرف دخانیات و سیگار نیز باعث تغییر رنگ لمینت های کامپوزیتی می شود
  • هر ۶ ما یک بار برای چکاپ به پزشک خود مراجعه نماید
  1. آیا انگونه که در برخی از آگهی‌های تبلیغاتی ادعا می‌شود، می‌توان از لامینت به عنوان جایگزین درمان ارتودنسی استفاده کرد؟

 در صورتی‌که بیمار دچار مشکلات اکلوزالی شدید نباشد و رشد فکین به حد نهایی خود رسیده باشد می‌توان طرح درمان لامینت را مد نظر داشت. به علت طولانی بودن درمان ارتودنسی ایجاد عوارض جانبی روی دندان‌ها مانند تحلیل ریشه، ایجاد پوسیدگی بیشتر در طی درمان ارتودنسی و همچنین برگشت دوبارهٔ مشکلات قبلی دندان‌ها پس از برداشتن براکت‌های ارتودنسی لامینت می‌تواند به عنوان یک جایگزین درمانی با پیش آگهی مناسب در بیماران با مشکلات خفیف تا متوسط دندانی مدنظر قرار گیرد.

  1. آیا لمینیت ها فقط برای زیبایی انجام می شوند؟

خیر، لمینیت دندان روشی است که در کنار وظیفه اصلی خود، منجر به زیباتر شدن دندان ها هم می شوند. یکی از تصورات غلط که این روزها در میان مردم کاملاً رایج است، کاربرد لمینیت های دندانی صرفاً جهت زیبایی دندان هاست. در حالی که لمینیت ها در بسیاری از مواقع جهت تامین استحکام دندانی ،جلوگیری از شکستگی و سایش دندان ها به کار می روند.

  1. آیا لمینیت ظاهری غیر طبیعی به دندان ها می دهند؟

برای داشتن ظاهری کاملاً طبیعی و زیبا لازم است حتماً به دندانپزشک مجرب و مطمئن مراجعه شود. زیرا تنها با رعایت اصول تکنیکی و زیبایی شناسی که نیازمند تجربه، دقت و تخصص بالاست می توان به ظاهری زیبا و طبیعی پس از لمینیت دندان ها دست پیدا کرد. رنگ، فرم، انحنا، زوایا، ضخامت، چیدمان، تناسب و … در لمینیت ها تعیین کننده میزان طبیعی بودن نتیجه کار است.

  1. لمینیت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیتی؟

 این سوال یکی از سوالات متداولی است که مطرح می شود ، لمینیت سرامیکی و کامپوزیتی هر یک مزایا و معایب خود را دارد در نوع سرامیکی دندان تراش داده می شود اما در نوع کامپوزیتی تراش کمی بروی دندان داده می شود و در بعضی نقاط بدون تراش است .استحکام و مقاومت لمینیت های سرامیکی بیشتر از لمینیت های کامپوزیتی می باشد . با بکارگیری هر دو این لمینیت ها می توان در خشندگی و زیبایی منحصر به فردی را بروی دندان ها بوجود آورد هر چند میزان درخشندگی لمینت های سرامیکی بیشتر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *