همه چیز درباره ارتودنسی

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از علم دندان پزشکی است که هدف آن مرتب کردن و ردیف کردن دندان ها است.

 

سن مناسب انجام ارتودنسی

برای کودکانی که سابقه ارتودنسی در پدر یا مادر آن ها وجود دارد بهتر است در سن حدود هشت سالگی برای ویزیت به یک کلینیک دندان پزشکی خوب مراجعه کنند. حدودأ در هشت سالگی وقتی دندان های شیری در حال ریختن و دندان های دائمی اول و دوم در حال رشد است، لازم است حتما با مراجعه به یک دندان پزشکی خوب وضعیت دندانی کودک بررسی شود. دندان پزشک با توجه به شکل دندان و فضای دندانی و مخصوصأ اندازه دندان های جلو تصمیم میگیرد که ارتودنسی برای کودک لازم است یا نه.

زمان مناسبت ارتودنسی کودکان

 

آیا برای انجام ارتودنسی جراحی لازم است؟

افرادی که سن رشد خود را سپری کرده اند و بدفرمی شدید در فک خود دارند( بد فرمی به معنی رشد بیش از حد فک بالا و عقب موندن فک پایین یا برعکس) ممکن است درمان ارتودنسی آن ها همراه با جراحی صورت گیرد.

 

آیا ارتودنسی به دندان صدمه میزند؟

در ارتودنسی ثابت چون براکت روی دندان ها چسبیده میشود و این براکت باعث گیر غذایی میشود، رعایت بهداشت بسیار مهم است. حتی بعد از خوردن یک سیب ساده هم نیاز است که حتما دندان خود را مسواک بزنید. بسیار اتفاق می افتد افراد در طی درمان ارتودنسی مجبور به مراجعه به کلینیک دندان پزشکی و ترمیم دندان های خود میشوند.

از طرفی اگر ارتودنسی غیر تخصصی انجام شود مثلأ سفت کردن پیچ های ارتودنسی یا حرکاتی که به دندانها میدهند سریع و ناگهانی باشد به ریشه دندان ها آسیب وارد میشود. بنابراین توصیه کلینیک دندان پزشکی تبسم مهر مراجعه به دندان پزشکان خوب برای ارتودنسی است.


انواع ارتودنسی

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت همراه با براکت است براکت همان مکعب های کوچکی که روی دندان قرار میگیرد و از بین آنها سیم رد میشود. افرادی که ارتودنسی ثابت انجام داده اند باید ماهی بکبار به دندان پزشک خود مراجعه میکنند تا سیم ها ارتودنسی جا به جا شوند.

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک همراه با پلاک ارتودنسی. فرد باید پس از هر وعده غذایی پلاک را از دهان خارج کرده و پس از شستشو پلاک و مسواک زدن دندان ها مجدد در دهان قرار دهد.

در کلینیک دندان پزشکی تبسم مهر انواع ارتودنسی برای کودکان و بزرگسان انجام میگیرد.

 

چگونه با ارتودنسی مسواک بزنیم؟

طی درمان ارتودنسی حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است. در درمان با ارتودنسی ریسک پوسیدگی دندان ها به دلیل قرار گرفتن جسم خارجی روی دندانها که باعث گیر کردن تکه های غذا بین دندان ها میشود بسیار بالا میرود. اگر فرد به بهداشت دهان و دندان خود نپردازد، پس از درمان با ارتودنسی رسیدگی به پوسیدگی های دندانی آغاز میشود. حتی در برخی مواقع در فواصل درمان با ارتودنسی دندان پزشک مجبور است ارتودنسی رابرداشته و به درمان پوسیدگی های دندانی بپردازد.

برای تمیز کردن دندان ها مسواکهای مخصوص ارتودنسی وجود دارد که توصیه میشود با خمیر دندان همیشه همراه فرد باشد.  پس از هر وعده غذایی حتی صرف میان وعده مانند سیب نخ دندان و مسواک استفاده گردد.

 

مسواک مخصوص ارتودنسی

 

اهمیت ارتودنسی برای کودکان

توصیه اکید میشود والدینی که در گذشته سابقه ارتودنسی داشته اند برای فرزند خود پیش از سن رشد مشاور ارتودنسی بگیرند.

در صورتی که دندان پزشک کودک تشخیص دهد در آینده کودک دچار بهم ریختگی دندانی میشود دو راه وجود دارد ، یا با قرار دادن پلاک باعث عریض شدن و رشد فک می شوند و یا در برخی موارد با کشیدن به موقع دندان از نیاز به ارتودنسی در آینده جلوگیری شود.

اگر تا قبل از سن رشد که هنوز نواحی غضروفی به استخوان در آرواره تبدیل نشده اند به دندان پزشک مراجعه شود میتوان بهم‌ریختگی دندان را با یک پلاک اصلاح کرد. اگر پس از سن رشد درمان آغاز شود ممکن است لازم باشد دندان ها را کشیده یا ارتودنسی ثاثبت استفاده شود که هم هزینه بالاتری دارد و هم معمولاً افراد ظاهر ارتودنسی ثابت را دوست ندارند.

ارتودنسی برای کودکان

طول مدت درمان ارتودنسی

بسته به نوع درمان ارتودنسی طول مدت درمان نیز متفاوت است. ارتودنسی ثابت معمولاً مدت زمان بیشتری دارد.

 

مراحل انجام ارتودنسی

مراحل انجام ارتودنسی ثابت

  1. عکس برداری
  2. قالب گیری
  3. چسباندن براکتها

مراحل انجام ارتودنسی متحرک

  1. عکس برداری
  2. قالب گیری
  3. ساخت پلاک

 

چرا باید ارتودنسی کنیم؟

به هم ریختگی دندان ها شکلات بسیاری را برای فرد ایجاد میکند در زیر برخی از موارد ذکر شده است.

  1. با بسته شدن دهان، دندان ها باید به طرز صحیحی روی هم قرار گیرند تا عمل جویدن درست انجام شود. در غیر این صورت به مرور زمان این موضوع باعث آسیب رسیدن به مفصل گیجگاهی فکی میشود( این مفصل جلو گوش دقیقا جایی قرار دارد که فک پایین به جمجمه وصل میشود). اگر دندانها به طور صحیح روی هم جفت نشوند و عمل جویدن درست اتفاق نیافتد به تدریج به این مفصل صدمه وارد میشود و در سن بالا ممکن است باعث دردهای شدید فکی، صدای وز وز در گوش و حتی دررفتگی فک شود.
  2. بهم ریختگی دندان ها جلو موجب ایجاد مشکلات زیبایی برای افراد میشود
  3. اجبار به تنفس از دهان که همین موضوع باعث بوی بد دهان ایجاد میشود خر و پف و قارچ دهانی
  4. مشکل در تکلم صحیح
  5. عدم اعتماد به نفس

 

آیا ارتودنسی برای خانم های باردار امکان پذیر است؟

افراد باردار نیز مانند دیگران میتوانند ارتودنسی انجام دهند. فقط در مواردی ارتودنسی انجام نمیشود که فرد حالت تهوع بارداری دارد. در این زمان قرار گرفتن براکت ارتودنسی در دهان خانم باردار بسیار آزار دهنده خواهد بود. حتی در بعضی مواقع تهوع بارداری به قدری زیاد میشود که فرد قادر به مسواک زدن نیست. بنابراین چون رعایت بهداشت دندان و مسواک زدن در دوران ارتودنسی بسیار مهم است و فرد قادر به مسواک زدن نیست آسیب شدیدی به دندانها وارد میشود. از طرفی بارداری با تأثیر روی هورمون های فرد ممکن است باعث تورم لثه ها و بوی بد دهان شود که البته پس از زایمان خود به خود برطرف میشود، اما با ارتودنسی شرایط بدتر خواهدشد.

ارتودنسی در دروان بارداری

 

چگونه دندان های سیمی خود را بشوییم؟

برای شستن و رعایت بهداشت دندان ها در زمان ارتودنسی باید از مسواک های مخصوص ارتودنسی استفاده شود. حتماً پس از خوردن حتی یک سیب نیز لازم است فرد دندان خود را مسواک بزند. باید از نخ دندان نیز استفاده شود. استفاده از دهان شویه آنتی پلاک نیز توصیه میشود.


آیا هنگام استفاده از براکت ارتودنسی، دهان زخم می‌شود؟

اگر درمان توسط متخصص ارتودنسی در یک کلینیک دندان پزشکی خوب انجام شود هیچ آسیبی به دهان و دندان ها هنگام نصب سیم ها وارد نمیشود. مگر اینکه پس از گذشت زمان سیم های ارتودنسی در دهان فرد باز شود که لازم است سریعاً به دندان پزشک ارتودنسی مراجعه شود.

 

آیا براکت ارتودنسی برای گفتار مشکل ایجاد می کند؟

کسانیکه که دنان های آنها بسیار جلو زدس و نمیتوانند دهانشان را ببندد با قرار گرفتن براکت ها بستن دهان برایشان سختر میشود و ممکن است با ارتودنسی روی تلفظ برخی حروف مشکل پیدا کنند که البته پش از مدتی عادت کرده و مشکل گفتاری آنها برطرف میشود.

 

انجام فعالیت های ورزشی در طول درمان ارتودنسی مجاز است؟

 فعالیت های ورزشی در طی ارتودنسی بستگی به بیمار دارد. البته هیچ مانعی برای ورزش بجز ورزش هایی مانند بوکس وجود ندارد.

اما چون در هر مرحله ارتودنسی دندان پزشک پیچ های ارتودنسی را محکم میکند و این باعث حساس شدن دندان ها به گرما و سرما میشود، برای مثال اگر فرد علاقه به دویدن در ابتدای صبح دارد چون با هر تنفس مقداری هوای خنک وارد دهان میشود، دندان ها حساس و دردناک میشوند.

 

ورزش و ارتودنسی

 

از چه کارهایی باید در دوران درمان ارتودنسی پرهیز کرد؟

جویدن مواد خوراکی سفت و سرد، ورزش بوکس نیز در طی درمان ارتودنسی امکان پذیر نیست.

 

در صورت شل شدن یا آسیب دیدن براکت چه کنیم؟

در صورت شل شدن یا آسیب دیدن براکت باید سریعاً به کیلینک دندان پزشکی برای ارتودنسی مراجعه کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *