۵ دلیل خونریزی لثه ها

آیا شما هم هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان خون مشاهده کردیده اید؟ اولین نشانه بیماری لثه، خونریزی از لثه‌ها هنگام مسواک زدن و خوردن مواد غذایی است.

خونریزی لثه میتواند دلایل متعددی از قبیل: التهاب لثه ، عادات بد بهداشتی و … داشته باشد که در ادامه به توضیح مختصری از هر کدام میپردازیم.

التهاب لثه:

زمانی که پلاک دندانی ( تجمع باکتری ها روی دندان) شکل میگیرد به مرور لثه متورم و ملتهب میشود. یکی از نشانه های التهاب لثه خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان است. اگر به خونریزی لثه ها توجه نشود به مرور زمان باعث تحلیل لثه ها خواهد شد.

مصرف سیگار:

سیگار کشیدن اکسیژن موجود در لثه را کاهش میدهد و به همین سبب عفونت های لثه در افراد سیگاری دیرتر خوب میشود. هچنین سیگار باعث مخفی شدن خونریزی لثه نیز می‌گردد که بسیار خطرناک است.

مصرف برخی داروها:

برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد بارداری، داروهای قلبی و فشار خون میتوانند باعث خونریزی لثه ها گردند. داروهایی که استفاده میکنید را به دندان پزشک خود اطلاع دهید.

عادات بد بهداشتی:

داشتن روتین مناسب بهداشتی برای حفظ سلامت دندان بسیار مهم است. مسواک زدن مرتب و صحیح و استفاده از نخ دندان باعث جلوگیری از بیماری های لثه میشود. به خاطر داشته باشید لثه بافت بسیار لطیفی دارد. اگر یک مسواک زبر به لثه هایتان بکشید، دچار التهاب و خونریزی خواهند شد پس بهتر است از مسواک های نرم استفاده کنید.

رژیم غذایی نامناسب:

بارها و بارها در مقالات مختلف خواندیم که مصرف میوه و سبزی برای حفظ سلامت مهم است. دندان ها و لثه ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. کمبود ویتامین کا نیز ممکن است باعث خونریزی لثه شود.

عفونت لثه می‌تواند سبب تخریب استخوان‌ دهان و بافت نگهدارنده دندان شود، همچنین عفونت‌های لثه در صورت پیشروی می‌تواند روی دریچه و بافت قلب و همچنین کلیه‌ها عوارض داشته باشد. چنانچه در هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان خونریزی لثه دارید بهتر است که با دندان پزشک خود در میان بگذارید، بر طرف کردن به موقع خونریزی لثه از فرسایش لثه ها جلوگیری خواهد کرد.

 

اصول ۱۰،۱۴،۱۷ و ۱۸

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *