استرس و دندان درد عصبی

استرس عامل بسیاری از بیماری ها است که بیماری های دهان و دندان مانند دندان درد عصبی را نیز شامل میشود. استرس ممکن است در آسیب دندان ها، بیماری های لثه، دهان خشک و زخم های دهلیزی نقش داشته باشد و همچنین ممکن است بر روی روتین روزانه بهداشت دهان و دندان تاثیر گذار باشد و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. ابتدا با این مساله آغاز کنیم که: 

 

استرس چیست؟

استرس به این معناست که کل اجزای بدن انسان از جمله اعصاب، مغز، دستگاه گوارش و … برای مقابله با یک تهدید بسیج می­شوند. برای اینکه بتوان فرار کرد یا از خود دفاع نمود ضربان قلب افزایش می­ یابد و سوخت وساز بدن تغییر می­کند به گونه ای که عضله ­ها از انرژی آسانی برخوردار می­شوند. وقتی مغز کاملا بر روی وضعیت تهدید آمیز متمرکز می­شود تا از آن اجتناب کند حواس پنجگانه انسان جمع می­شود.

واکنش انسان به اضطراب از دوران ابتدایی برای تنازع بقای ما ضروری بوده است. بدون این واکنش اجداد ما قادر به حفظ خود در برابر خطرات ناشی از طبیعت وحشی نبودند. در جامعه امروز ما استرس بیشتر ثابت است و از همین رو هم بیشتر زیان بار. استرس در نفس خود پدیده مثبتی است. اما زمانی که برما چیره می­شود به گونه ای که ما قادر به مهار تهدید نمی­شویم یا هنگامی که نمی­توانیم به موقع بهبودی پیدا کنیم، آنگاه است که استرس زیان بار می­شود.

عوامل بسیار مختلفی در زندگی مدرن امروزی باعث ایجاد استرس و اضطراب در افراد میشود،از جمله این عوامل میتوان به شرایط زندگی شخصی و خانوادگی، شرایط شغغلی، تغذیه، آب و هوا و سن اشاره کرد.

استرس عامل بسیاری از بیماری ها است که بیماری های دهان و دندان را نیز شامل میشود.

اضطراب ممکن است در آسیب دندان ها، بیماری های لثه، دهان خشک و زخم های دهلیزی نقش داشته باشد و همچنین ممکن است بر روی روتین روزانه بهداشت دهان و دندان تاثیر گذار باشد و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

دندان قروچه و استرس

استرس چه تاثیری روی دندان ها دارد؟

دندان قروچه

دندان قروچه (برکسیسم) می تواند باعث آسیب به دندان ها، مینای دندان و همچنین سردرد و درد در فک شود. دندان قروچه اغلب در طول شب اتفاق می افتدو ممکن است شما اصلا متوجه نباشید که این کار را انجام می دهید. شما با مراجعه به یک کلینیک دندان پزشکی خوب میتوانید یک گارد شبانه را برای حفاظت از دندان های خود تهیه کنید.

دندان قروچه در طول روز

بیماری های لثه

استرس می تواند سیستم ایمنی بدن شما را کاهش دهد و خطر ابتلا به عفونت دهان را افزایش دهد، از جمله این بیماری ها میتوان به بیماریهای لثه اشاره کرد.

خشکی دهان

خشکی دهان میتواند در اثر استرس و همچنین داروهای مورد استفاده برای درمان استرس و افسردگی ایجاد شود. اولین خط دفاع دهان در برابر باکتری، بزاق است و بدون آن خطر افزایش پوسیدگی دندان، بیماری لثه و عفونت وجود دارد.

پوسیدگی دندان

یک روتین بهداشتی نادرست، انتخاب شیوه زندگی ناسالم و شرایطی مانند خشکی دهان، باعث افزایش خطر پوسیدگی دندان می شود. 

درمان دندان درد عصبی

  • اگر فکر می کنید دندان قروچه دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. اگر با سردرد بیدار شده اید یا درد شکم دارید، ممکن است هنگام خواب دندان هایتان قروچه داشته باشید. با مراجعه به یک دندانپزشک خوب، دندان پزشک دهان شما برای علائم دندان قروچه مورد بررسی قرار میدهد (مانند سایش نامنظم روی سطح دندان ها) و پیشنهاداتی را برای محدود کردن هر گونه آسیب به دهان و دندان شما ارائه میکند. دندان پزشک شما ممکن است گارد شبانه رابرای شما تجویز کند.
  • مراقب دندان قروچه در طول روز باشید. برای جلوگیری از دندان قروچه در طول روز سعی کنید آدامس بدون قند بجوید .
  • یک روتین بهداشت دهان و دندان درست داشته باشید. در طول روز حتما دوبار مسواک بزنید . استفاده ز نخ دندان پس از هر بار وعده غذایی به شدت توصیه میشود. مسواک و نخ دندان به کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه میکند.
  • یافتن راه هایی برای رهایی استرس سعی کنید تکنیک های آرامش بخش مخصوص به خود را پیدا کنید، ورزش کنید و به مقدار کافی بخوابید.
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل. اغلب افرادی که استرس روزانه دارند اغلب به غذای میان وعده و نوشیدن علاقه دارند. کافئین را به حداقل برسانید. نوشیدن مقدار زیادی آب، به ویژه اگر از دهان خشک رنج می برید، توصیه میشود. 

تغذیه مناسب برای دندان ها

 

چگونه استرس خود را برطرف کنیم؟

همان طور که همه ما میدانیم استرس عامل بسیاری از بیماری ها در دنیای مدرن امروزی است. پس از دچار شدن به استرس مهمترین گام برای حفظ سلامت پیدا کردن راه هایی برای رفع اضطراب است. راه های مختلفی برای برطرف کردن استرس و اضطراب وجود دارد.

  1. ورزش کنید.
  2. روی شیوه تغذیه خود کار کنید.
  3. در دکوراسیون خانه یا محل کار خود از گیاهان و شمع استفاده کنید.
  4. زمان بیشتری را با دوستان و خانواده خود سپری کنید.
  5. زمانی را به استراحت و مسافرت اختصاص دهید.
  6. یوگا کنید.
  7. نه گفتن را یاد بگیرید، قرار نیست شما همه را راضی نگه دارید.
  8. به موسیقی های آرامشبخش کوش دهید
  9. برای مدتی کمتر از شبکه های اجتماعی و موبایل و رایانه استفاده کنید.
  10. فقط روی مهمترین موضوع زندگی خود تمرکز کنید. ظرفیت انسان محدود است، قرار نیست بتوانید همه کارها را با هم انجام دهید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *