در صورت وارد آمدن ضربه به دندان جلو کودک چه کنیم؟

ضربه به دندان های جلو کودکان معمولا در  فصل پاییز و با باز شدن مدارس بیشتر اتفاق می افتد. در این سن دندان های جلو کودک در معرض شکستگی هستند چون در این سن معمولا دو دندان پیش جلو کودک دندان دائمی هستند و دندان های کناری آنها افتاده و فاصله ای بین این دندان های دائمی جلو و سایر دندان ها است. رو به بیرون بودن دندان های جلو کودک نیز دلیل دیگری بر آسیب پذیری این دندان ها است. از طرفی شیطنت های کودکانه مخصوصا در پسر بچه ها ، دوچرخه سواری، اسکیت، خطر سقوط کودک و شکستگی دندان ها را بالا میبرد.

مراجعه به یک دندان پزشک خوب کودکان برای درمان ضربه به دندان

زمانی که کودک با دندان شکسته برای درمان به دندان پزشک کودکان مراجعه میکند، لازم است شرح مختصری از دلیل شکستگی دندان کودک به دندان پزشک داده شود. دندان پزشک کودکان حتما باید بداند ضربه وارد شده به دندان کودک از روبه رو بوده یا از پایین چانه. در بهترین حالت کودک در همان زمان معاینه میشود. اما اگر محل شکستگی دردناک است یا کودک استرس دندان پزشکی دارد، بهتر است کمی به کودک زمان دهیم.

بدترین مدل ضربه به دندان کودک از پایین چانه است

انواع ضربه وارد شده به دندان کودک

  • اگر دندان شیری کودک بر اثر وارد شدن ضربه لق شده باشد احتمال آسیب به دندان دائمی کودک که پنهان است بسیار بالا است.
  • اگر ضربه به دندان دائمی کودک وارد شده باشد ممکن است باعث فرورفتگی دندان کودک شود. در این حالت بیرون آوردن دندان کودک همراه با آسیب به استخوان های اطراف خواهد بود.
  • البته فرورفتگی دندان کودک بر اثر ضربه بیشتر در دندان های شیری اتفاق می افتد چون دندان های دائمی استحکام بیشتری دارند.
  • اگر شکستگی دندان کودک در حد مینای دندان باشد درمان خاصی انجام نمیگیرد. در این حالت دندان کودک حساس میشود و توصیه دندان پزشک کودکان مراقبت هنگام خوردن غذای سرد و گرم است.
  • اگر دندان دائمی بر اثر ضربه لق شده باشد، توصیه میشود کودک کمتر از دندان های جلو خود برای خوردن استفاد کند.
  • اگر دندان کودک از نیمه شکسته شده باشد، چاره ای جز عصب کشی نیست

در هر صورت لازم است پس از شش ماه از وارد آمدن ضربه به دندان کودک، مجدد به یک دندان پزشک خوب کودکان مراجعه شود. دندان پزشک کودک در معاینه دوم مطمئن میشود عصبی در دندان کودک نمرده باشد. چون در بسیار از مواقع ضربه وارد شده به دندان کودک پس از طی زمان باعث مردن عصبهای دندانی میشود.

بیرون پریدن دندان کودک بر اثر ضربه

  1. اگر دندان دائمی کودک بر اثر ضربه از دهانش بیرون پریده باشد

بهترین حالت این است که دندان کودک را قبل از ۲۴ ساعت درون شیر یا گاز مرطوب نگه داری کنند و به یک کلینیک دندان پزشکی خوب کودکان مراجعه شود تا دندان به جای خود برگردد. پس از برگرداندن دندان بیرون پریده از دهان کودک ممکن است عصب کشی نیز انجام شود.

البته توجه داشته باشید باید حتما قبل از ۲۴ ساعت به دندان پزشک مراجعه شود.

  1. اگر دندان شیری بر اثر ضربه از دهان بیرون پریده باشد، معمولا درمان خاصی صورت نمیگیرد تا دندان دائمی کودک رشد کند

در هر صورت لازم است در صورت وارد شدن ضربه به دندان کودک برای مراجعه به دندان پزشک حتما عکس گرفته شود تا از وارد نشدن آسیب به ریشه های دندان، دندان پزشک اطمینان کسب کند.

فیشور سیلانت دندان کودکان

فیشور سیلانت جزو انواع خدماتی است  که در دندان پزشکی های خوب تهران انجام میشود. فیشور سیلانت دندان جزو مراحل پیشگیری از پوسیدگی هایی دندانی است. در کل فیشور سیلانت ، فلوراید تراپی و برخی از کارهای ارتودنسی دندان ها جزو مرحله پیشگیری از پوسیدگیهای دندانی هستند.

فیشور سیلانت چیست؟

با فیشور سیلانت، شیارهای دندانی با یک ماده همرنگ دندان بسته میشود. این کار معمولا برای به تعویق انداختن پوسیدگی دندان کودکان صورت میگیرد. باید توجه داشت فیشور سیلانت یک درمان دائمی نیست بلکه موقت است.

چرا فیشور سیلانت کودکان انجام میشود؟

هدف اصلی انجام فیشور سیلانت برای کودکان این است که به کودک کمک شود تا رسیدن به سنی که بتواند به خوبی و درستی مسواک بزند و از دندان های خود مراقبت کند، دندان هایش سالم باقی بماند. بنابراین همانطور که قبلا گفته شد، فیشور سیلانت موقتی بوده و دائم نیست.

ماندگاری فیشور سیلانت چقدر است؟

موارد متعددی روی ماندگاری شیار پوشی دندان کودکان تاثیر گذارند. از جمله رژیم غذایی کودک و اینکه کودک به چه میزان از دندان های خود استفاده میکند ( برای مثال کودک جویدن آدامس توسط کودک) آیا کودک دندان قروچه دارد، آیا به ته دیگ، آجیل و دیگر مواد غذایی سفت علاقه دارد یا نه، همه و همه روی ماندگاری فیشور سیلانت تاثیر گذار هستند.

فیشور سلانت دندان های شیری

فیشور سیلانت برای دندان های شیری مرسوم نیست. دندان شیری کودکان حداکثر تا سن ده سالگی در دهان هستند.  

فواید فیشور سیلانت

در چه سنی لازم است برای شیار پوشی دندان کودک اقدام شود؟

حدود سن پنج سالگی که دندان های دائمی در حال رشد هستند و کودک هنوز روش صحیح مسواک زدن را نیاموخته است شیوع پوسیدگی دندان ها بالا است. به همین دلیل در سن پنج سالگی لازم است والدین با مراجعه به یک کلینیک دندان پزشکی خوب اقدام به دریافت خدمات فیشور سیلانت برای پوشاندن شیار های دندان کودک کنند.

فیشور سلانت را نمیتوان برای تمامی کودکان استفاده کرد. در صورتی فیشور سیلانت برای کودک انجام میشود که به دلیل عدم رعایت بهداشت دندانی، احتمال پوسیدگی وسیعی برای کودک وجود داشته باشد.

اگر تمامی موارد زیر رعایت گردد کودک نیازی به فیشور سیلانت نخواهد داشت:

  1. در صورتی که کودک و والدین نسبت به بهداشت دهان و دندان کودک کاملآ آگاه باشند
  2. تغذیه کودک مناسب باشد
  3. مصرف شیرینی و شکلات کودک کم باشد
  4. با مراجعه به دندان پزشک خوب چک آپ شش ماهه کودک صورت گیرد
  5. در معاینه مشخص شود دندان های کودک سالم هستند

 

نکته مهم: اگر بیش از شش ماه از رویش دندان های دائمی کودک گذشته باشد، ممکن است پوسیدگی های جزئی در درون شیارهای دندانی کودک وجود داشته باشد که توسط دندان پزشک قابل روئیت نباشد. اگر در این حالت فیشورسیلانت کودک انجام شود با بسته شدن روی شیار  این پوسیدگی رشد خواهند کرد.

ماده فیشور سیلانت به مرور زمان از بین میرود و شیارهای دندان کودک به مرور زمان باز میشود. معمولا از بین رفتن ماده فیشور سیلانت وقتی اتفاق می افتد که کودک بزرگ شده و خودش مسئولیت بهداست دهان و دندانش را میتواند به عهده بگیرد.

هزینه فیشور سیلانت کودکان

بسته به این که شما فیشور سیلانت را در چه کلینیک دندان پزشکی برای کودک انجام دهید و اینکه آیا کودک در طی فرآیند انجام فیشور سیلانت با دندان پزشک کودکان همکاری میکند یا نه، هزینه فیشور سیلانت کمی متفاوت است.

برای مثال اگر فیشور سیلانت کودکان در یک کلینیک دندان پزشکی خوب در تهران انجام شود هزینه فیشور سیلانت از حدود ۳۵۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان متفاوت است.

ماندگاری فیشور سیلانت کودکان چقدر است؟

بعضا ماندگاری فیشور سیلانت تا حدود سن ۱۷ سالگی روی دندان ها ادامه دارد اما باید در نظر داشت که فیشور سیلانت ماندگاری کمتری نسبت به کامپوزیت دارد.

آیا دندان پوسیده هم فیشور سیلانت میشود؟

اگر دندان کودک پوسیدگی داشته باشد ابتدا پوسیدگی ها با ماده کامپوزیت پر میشود و سپس فیشور سیلانت انجام میشود.

 

آموزش صحیح مسواک زدن کودکان

مسواک زدن کودکان

تا حدود پنج سالگی، کودک مجاز است مسواک را به صورت رفت و برگشتی روی دندانهای خود بکشد. اما پس از سن پنج سالگی قدرت حرکتی دستان کودک نیز بیشتر میشود، از طرفی پس از پنج سالگی دندان های دایمی کودک شروع به رشد میکند.  بنابراین باید طرز صحیح مسواک زدن کودک را به او آموزش داد.

آموزش صحیح مسواک زدن برای کودکان

با مدل مسواک زدن رفت و برگشتی دندان های کودک دچار فرسایش میشود. فرسایش دندان های کودک با این مدل مسواک زدن مخصوصا در ناحیه طوق دندان ها اتفاق می افتد. طوق دندان کودک دقیقا جایی است که لثه و دندان با هم تلاقی دارند. سایش دندان کودکان در طوق شدیدتر اتفاق می افتد چون مینای دندان در این ناحیه بسیار نازک است. معمولا با حدود یک تا دو سال مسواک رفت  برگشتی مینای دندان در ناحیه طوق از بین رفته و دندان در این ناحیه قهوه ای رنگ میشود و عاج دندان نمایان میشود. با بیرون آمدن عاج دندان روند پوسیدگی دندان کودکان نیز سریعتر میشود. نتیجه بعدی مسواک زدن نادرست نیز حساسیت دندانی است.

بنابراین مسواک زدن کودکان تنها تا سن پنج سالگی و روی دندان های شیری کودک به صورت رفت و برگشتی امکان پذیر است.

پس از انکه دندان های دائمی کودک شروع به رشد کرد، مدل مسواک زدن رفت و برگشتی فقط روی سطوح جونده دندانهای عقب امکان پذیر است.

مراحل مسواک زدن کودکان

  • برای مسواک زدن دندان های جلو کودک مسواک را با زاویه ۴۵ درجه روی دندان های جلو قرار میدهیم به طوری که نیمی از برس روی دندان های کودک و نیمی دیگر روی لثه کودک باشد.
  • سپس با حرکات لرزشی کوتاه و نرم دندانهای بالا را به سمت پایین و دندان های پایین را به سمت بالا مسواک میزنیم.
  • توجه داشته باشید حرکت مسواک زدن دندن های کودک به هیچ عنوان رفت و برگشتی نباشد و به طور یکطرفه صورت گیرد.
  • تمامی دندانهایی که در به سمت لب و گونه های کودک است با زاویه ۴۵ درجه نیمی از برس رو دندان و نیمی دیگر روی لثه ها مسواک زده میشود.
  • مسواک زدن کودکان فقط برای روی سطوح جونده دندان های عقب به طور رفت و برگشتی امکان پذیر است.
  • برای مسواک زدن پشت دندان های عقب بالا و پایین کودک : مسواک را روی دندان کودک قرار داده و به سمت بیرون بکشید.
  • مسواک زدن کودکان حداقل سه دقیقه باید باشد.
  • دو بار در روز دندان کودک را مسواک بزنید. صبح قبل یا بعد از صبحانه و شب بعد از شام.
  • برای دندان های دایمی کودک استفاده از نخ دندان چند بار در روز توصیه میشود.
  • دقت داشته باشید استفاده از نخ دندان قبل از مسواک زدن کودک باشد.
  • استفاده از دهانشویه ها ضرورتی ندارد. مگر آنکه جراحی لثه انجام شده باشد.
  • دهانشویه فلوراید دار برای کودکانی که دندان های ضعیف و ظریفی دارند توصیه میشود.
  • استفاده از مسواک برقی برای کودکان مساله ای ندارد. چون خود مسواک برقی ویبره روی دندان کودک ایجاد میکند.
  • چک آپ شش ماهه دندان پزشکی حتما برای کودکان توصیه میشود.

فلوراید تراپی چیست؟

یک دندان پزشکی خوب برای مراقبت از دندان های شما دو مدل خدمت را ارئه میدهد.اقدامات مربوط به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها و درمان مربوط به دندان ها یا لثه ها.

از جمله اقدامات مربوط به پیشگیری از پوسیده شدن دندان ها و صدمه به لثه ها میتوان به فلوارید تراپی اشاره کرد.

کی دندان های کودک را فلوراید تراپی کنیم؟

طبق آمار فلوراید تراپی دندان ها حدود ۲۶% پوسیدگی دندان ها را کم میکند. فلوراید تراپی هر شش ماه یکبار در مطب دندان پزشکی انجام میشود. معمولاً پس از سه سالگی که اولین ویزیت دندان پزشکی کودکان انجام میشود، فلوراید تراپی نیز آغاز میگردد.

برخی کودکان زیر سه سال به دلیل خوردن شیر در شب، پوسیدگی های وسیعی در دندانهای جلویی دارند. برای این کودکان که دندان های جلویی پوسیده دارند فلوراید تراپی قبل از سن ۳ سالگی نیز انجام میشود.

انواع فلوراید تراپی کودکان

فلوراید تراپی تری

دو نوع فلورایدتراپی داریم، مدل اول فلوراید تراپی تری نام دارد. یک مایع با قاشقک های مخصوص در دهان بچه ریخته میشود، این ماده ۴ دقیقه در دهان کودک در مطب دندان پزشکی نگه داشته میشود و پس از بیرون ریختن ماده فلوراید لازم است کودک تا دو ساعت از خوردن هر گونه ماده غذایی خودداری کند.

فلوراید تراپی وارنیش

برای بچه هایی که سن پایینتری دارند و احتمال قورت دادن ماده فلوراید بالار است از وارنیش استفاده میشود.این مدل مانند یک لاک کوچک روی تک تک دندان ها مالیده میشود. در این مدل چون میزان ماده در دهان و دندان کودک بسیار کمتر از مدل قبل است، اگر کودک مواد را قورت دهد مشکلی ایجاد نخواهد شد.

قورت دادن ماده فلوراید برای کودکان مضر است و باعث ایجاد مسمومیت فلوارید میشود.

فلوراید تراپی کودکان معمولاً شش ماه یکبار انجام میشود اما برای کودکانی که پوسیدگی دندان های انها زیاد است هر سه ماه انجام میگیرد.

فواید فلوراید تراپی کودکان

طبق تجربه کودکانی که هر ش ماه برای فلوراید تراپی مراجعه کرده اند، دندان های شیری سالمتر و پوسیدگی کمتر داشته اند.

از طرف دیگر با مراجعه شش ماهه کودک به یک دندان پزشک خوب پوسیدگی های دندانی زودتر شناسایی و برطرف میشود. این گونه کودک مجبور به عصب کشی دندان خود نیز نمیشود.