فیشور سیلانت کودکان

فیشور سیلانت دندان کودکان

فیشور سیلانت جزو انواع خدماتی است  که در دندان پزشکی های خوب تهران انجام میشود. فیشور سیلانت دندان جزو مراحل پیشگیری از پوسیدگی هایی دندانی است. در کل فیشور سیلانت ، فلوراید تراپی و برخی از کارهای ارتودنسی دندان ها جزو مرحله پیشگیری از پوسیدگیهای دندانی هستند.

فیشور سیلانت چیست؟

با فیشور سیلانت، شیارهای دندانی با یک ماده همرنگ دندان بسته میشود. این کار معمولا برای به تعویق انداختن پوسیدگی دندان کودکان صورت میگیرد. باید توجه داشت فیشور سیلانت یک درمان دائمی نیست بلکه موقت است.

چرا فیشور سیلانت کودکان انجام میشود؟

هدف اصلی انجام فیشور سیلانت برای کودکان این است که به کودک کمک شود تا رسیدن به سنی که بتواند به خوبی و درستی مسواک بزند و از دندان های خود مراقبت کند، دندان هایش سالم باقی بماند. بنابراین همانطور که قبلا گفته شد، فیشور سیلانت موقتی بوده و دائم نیست.

ماندگاری فیشور سیلانت چقدر است؟

موارد متعددی روی ماندگاری شیار پوشی دندان کودکان تاثیر گذارند. از جمله رژیم غذایی کودک و اینکه کودک به چه میزان از دندان های خود استفاده میکند ( برای مثال کودک جویدن آدامس توسط کودک) آیا کودک دندان قروچه دارد، آیا به ته دیگ، آجیل و دیگر مواد غذایی سفت علاقه دارد یا نه، همه و همه روی ماندگاری فیشور سیلانت تاثیر گذار هستند.

فیشور سلانت دندان های شیری

فیشور سیلانت برای دندان های شیری مرسوم نیست. دندان شیری کودکان حداکثر تا سن ده سالگی در دهان هستند.  

فواید فیشور سیلانت

در چه سنی لازم است برای شیار پوشی دندان کودک اقدام شود؟

حدود سن پنج سالگی که دندان های دائمی در حال رشد هستند و کودک هنوز روش صحیح مسواک زدن را نیاموخته است شیوع پوسیدگی دندان ها بالا است. به همین دلیل در سن پنج سالگی لازم است والدین با مراجعه به یک کلینیک دندان پزشکی خوب اقدام به دریافت خدمات فیشور سیلانت برای پوشاندن شیار های دندان کودک کنند.

فیشور سلانت را نمیتوان برای تمامی کودکان استفاده کرد. در صورتی فیشور سیلانت برای کودک انجام میشود که به دلیل عدم رعایت بهداشت دندانی، احتمال پوسیدگی وسیعی برای کودک وجود داشته باشد.

اگر تمامی موارد زیر رعایت گردد کودک نیازی به فیشور سیلانت نخواهد داشت:

  1. در صورتی که کودک و والدین نسبت به بهداشت دهان و دندان کودک کاملآ آگاه باشند
  2. تغذیه کودک مناسب باشد
  3. مصرف شیرینی و شکلات کودک کم باشد
  4. با مراجعه به دندان پزشک خوب چک آپ شش ماهه کودک صورت گیرد
  5. در معاینه مشخص شود دندان های کودک سالم هستند

 

نکته مهم: اگر بیش از شش ماه از رویش دندان های دائمی کودک گذشته باشد، ممکن است پوسیدگی های جزئی در درون شیارهای دندانی کودک وجود داشته باشد که توسط دندان پزشک قابل روئیت نباشد. اگر در این حالت فیشورسیلانت کودک انجام شود با بسته شدن روی شیار  این پوسیدگی رشد خواهند کرد.

ماده فیشور سیلانت به مرور زمان از بین میرود و شیارهای دندان کودک به مرور زمان باز میشود. معمولا از بین رفتن ماده فیشور سیلانت وقتی اتفاق می افتد که کودک بزرگ شده و خودش مسئولیت بهداست دهان و دندانش را میتواند به عهده بگیرد.

هزینه فیشور سیلانت کودکان

بسته به این که شما فیشور سیلانت را در چه کلینیک دندان پزشکی برای کودک انجام دهید و اینکه آیا کودک در طی فرآیند انجام فیشور سیلانت با دندان پزشک کودکان همکاری میکند یا نه، هزینه فیشور سیلانت کمی متفاوت است.

برای مثال اگر فیشور سیلانت کودکان در یک کلینیک دندان پزشکی خوب در تهران انجام شود هزینه فیشور سیلانت از حدود ۳۵۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان متفاوت است.

ماندگاری فیشور سیلانت کودکان چقدر است؟

بعضا ماندگاری فیشور سیلانت تا حدود سن ۱۷ سالگی روی دندان ها ادامه دارد اما باید در نظر داشت که فیشور سیلانت ماندگاری کمتری نسبت به کامپوزیت دارد.

آیا دندان پوسیده هم فیشور سیلانت میشود؟

اگر دندان کودک پوسیدگی داشته باشد ابتدا پوسیدگی ها با ماده کامپوزیت پر میشود و سپس فیشور سیلانت انجام میشود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *