روش جدید دندان پزشکی

از روش های جدید دندان پزشکی چقدر میدانید؟

پرکردن دندان با روش جدید بدون درد

مسواک پیشرفته پالسمایی میتواند در ۳۰ ثانیه، دندان فاسد و پوسیده را خالی کند، در حالی که تنها احساس خنکی اندکی در دهان بیمار ایجاد خواهد شد. محققان دانشگاه میسوری، روش جدید و بدون دردی را برای جایگزین کردن شیوه کنونی پر کردن دندان ارائه کردهاند که میتواند جایگزین روش رایج شود. کابوس دندانپزشکی، زندگی بسیاری از انسانها را در سرتاسر جهان مختل کرده است. ترسی که همواره و در بدترین وضعیت مانع از مراجعه به دندانپزشکها و ترمیم دندان های خراب میشود. با این همه، تکنیک جدید که برای سوراخ کردن و پرکردن بدون درد دندان ارائه شده است، میتواند برای بسیاری از افراد که از دندانپزشکی هراس دارند، امیدوارکننده باشد. این مسواک پیشرفته پالسمایی میتواند در ۳۰ ثانیه، دندان فاسد و پوسیده را خالی کند، در حالی که تنها احساس خنکی اندکی در دهان بیمار ایجاد خواهد شد. در این تکنیک از واکنشهای شیمیایی برای ضدعفونی کردن حفره های ایجاد شده در دندان پیش از پر کردن آنها استفاده میشود. سپس حفره ها با موادی خاص و به شیوهای پر میشوند که دوام آن بسیار بیشتر از دوام روشهای کنونی است. این به آن معنی است که دندانهای پر شده نسبت به قبل از دوام بالاتری برخوردار خواهد بود. محققان بر این باورند که پر کردن دندان با کمک این مسواک پالسمایی از ۶۰ درصد استحکام باالتر برخوردار خواهد بود. دوره های آزمایشی بر روی این تکنیک در آغاز شده است و در صورتی که همه برنامه ها درست پیش رود، دوران استفاده از مته دندانپزشکی و پرکردن دردناک دندان به پایان خواهد رسید.

پر کردن دندان ها با اشعه

حتما شما هم این روزها زیاد شنیده اید که بعضی ها می گویند: من پیش دندانپزشکم رفتم و او با اشعه یا لیزر دندان هایم را پر کرد، به طوری که اصلا معلوم نیست پر شده است. پر کردن دندان، به معنی برداشتن و تراشیدن پوسیدگی های دندان و جایگزین کردن آن با مواد ترمیمی است. این ماده ترمیمی تا مدت های طوالنی، فقط آمالگام (همان مواد سیاه رنگ یا نقره ای) بود. اما در سال های اخیر با پیشرفت علم، موادی همرنگ دندان یا همان کامپوزیت ها به عرصه دندانپزشکی ترمیمی وارد شده اند. این ترمیم های همرنگ دندان به دلیل زیبایی که دارند، برای ترمیم دندان های جلویی مفید هستند.  بر خالف آن که عده ای به اشتباه آن را لیزر یا اشعه ماورای بنفش می نامند، این نور همان نور مرئی است. این نور، قدرت نفوذ به حدود ۲ میلیمتر از کامپوزیت را دارا است. پس دندانپزشک باید الیه به الیه، کامپوزیت را روی دندان بگذارد و هر بار حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نور آبی را بتاباند تا هر الیه سفت شود و بعد الیه بعدی را بگذارد. اگر کامپوزیت نور کافی دریافت نکند، ماده به خوبی سفت نمی شود و احتمال شکستگی در ترمیم و همچنین رنگ پذیری و تغییر رنگ آن در آینده وجود دارد. بعد از سفت شدن کامپوزیت، دندانپزشک با استفاده از وسایل و برس های مخصوص، سطح آن را پولیش می کند تا زیبا و براق شود. از آنجا که رنگ های گوناگونی از کامپوزیت وجود دارد، دندانپزشک رنگی را انتخاب می کند که بیشترین شباهت را به رنگ دندان اولیه داشته باشد. ترمیم های کامپوزیتی باید هر ساله توسط دندانپزشک چک شوند تا در صورت به وجود آمدن هر گونه نقص در ترمیم، دندان مجددا ترمیم شود تا دچار پوسیدگی های ثانویه نشود. از دیگر مزایای کامپوزیت، علاوه بر زیبایی، این است که این ماده با استفاده از تمهیداتی که توسط دندانپزشک به کار بسته می شود، قابلیت چسبیدن به نسج دندان را دارد. همین امر باعث می شود تا نیازنباشد که دندانپزشک تراش زیادی به دندان بدهد (بر خالف آمالگام که نیاز به تراش نسج بیشتری از دندان دارد تا ترمیم از دندان جدا نشود). بنابراین با استفاده از کامپوزیت ها می توان بافت بیشتری از دندان را حفظ کرد.

پر کردن دندان با لیزر

پر کردن دندان به کمک نانوتکنولوژی

دانشمندان با استفاده از نانوتکنولوژی روشی را برای پرکردن دندان یافته اند که باکتری های مضر را از بین می برد و سطح از بین رفته دندان را بازسازی می کند. در روش جدید به جای پرکردن دندان جهت محدود کردن پوسیدگی دندان با مواد متعارف، مواد جدید باکتری های مضر را که در میکروارگانیسم های طبیعی دهان وجود دارد کنترل می کند. به دنبال اختراع روش های جدید پرکردن دندان با نانوتکنولوژی مراجعه مکرر به دندانپزشکی در آینده به خاطراتی از گذشته های دور تبدیل میشود. این روش همچنین بار دیگر سطح دندانی را بازسازی می کند.

مسواک هوشمند

کمپانی Sonicare Philips مسواک هوشمند جدیدی ساخته که از طریق بلوتوث و یک اپلیکیشن، به موبایل متصل شده و اطلاعات سلامت دهان و دندان را در اختیار کاربر قرار می دهد. این مسواک ویژگی های بسیاری برای ارائه دارد که آن را ارزشمند می سازد. مسواک جدید که نامSonicare Philips Connected Platinum FlexCare برای آن انتخاب شده، ترکیبی است از سنسورهای مختلف تا تمامی موارد ضروری را حین مسواک زدن مورد بررسی قرار دهد. داده ها همزمان از طریق بلوتوث به اپلیکیشن اندروید یا iOS انتقال داده می شوند. نحوه کارکرد آن بسیار مشخص و پیشرفته است. همزمان که فرد مشغول مسواک زدن است، مسواک نقشه ای سه بعدی از دهان فرد به دست می آورد و نشان می دهد که آیا به اندازه کافی دندان ها تمیز شده است یا خیر. میزان فشار نیز مورد دیگری است که اپلیکیشن به فرد هشدار می دهد. اگر مسواک محکم روی دندان ها و لثه کشیده شود، اپلیکیشن به فرد اخطار می دهد. جالب اینجاست که در نقشه سه بعدی تهیه شده از دندان ها، می توان دید چه قسمتی کمتر تمیز شده و کدام دندان ها کمترین دسترسی را داشته اند، بنابراین دقت بیشتری باید به خرج داد.

اپلیکیشن زمان تعویض سر مسواک را گزارش داده و پیام های روزانه ارسال می کند که حال زمان مسواک زدن فرا رسیده و نباید دندان ها را فراموش کرد. اگر فرد در این زمینه تنبلی کند، اخطارهای اپلیکیشن می توانند بسیار تکان دهنده باشند. مدتی است به دندان پزشکی نرفته اید؟ در زمان مناسب این اپ به فرد چنین مسئله ای را هم یادآوری می کند. اگر روی دندانی که کانال هایش خالی شده، روکش قرار گرفته باشد، می توان به صورت دستی در اپلیکیشن آن را وارد کرد. به عبارتی دیگر، مسواک به همراه اپلیکیشن، به مانند دندانپزشکی هستند که همیشه همراه تان هستند و یادآورتان می کنند چه کارها که نباید هر روز برای حفظ سالمت دندان های تان انجام دهید.

استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی

اگر شما هم از معاینه کودک خود توسط دندان پزشک هراس دارید، با استفاده از این تکنولوژی خیالتان از شیطنت و استرس کودکتان در دندان پزشکی راحت باشد. استفاده از دوربین های واقعیت مجازی این امکان را به دندان پزشک میدهد تا با سرگرم کردن کودک به درمان خود بپردازد. این گونه کودک نیز درد و ناراحتی کمتری را متوجه میشود.

روش جدید دندان پزشکی کودکان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *